Z tramwaju na pociąg
![](https://www.konsultacje.torun.pl./sites/default/files/styles/200x/public/field/image/kladka_dworzec_torun_ban.jpg?itok=tp6gXyYE)
7 października 2015 r. został otwarty węzeł przesiadkowy przy dworcu PKP Toruń Miasto.
Na kilka dni przed tym wydarzeniem do Torunia dotarła radosna wiadomość o przyznaniu Toruniowi znacznie wiekszego dofinansowania do projektu "Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu BiT–City". Dzięki staraniom miasta, które wnioskowało o większe wsparcie tego ogromnego zadania, dofinansowanie wzrosło z 59 do 80 procent!
W ramach regionalnego projektu BiT-City, który dobiega już końca, Toruń realizuje 8 podprojektów, których celem jest poprawa sprawności funkcjonowania transportu tramwajowego w mieście:
- modernizacja istniejącej infrastruktury tramwajowej
- budowa węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowym Toruń Miasto
- rewitalizacja dworca Toruń Główny z rozbudową i przedłużeniem tunelu do ul. Podgórskiej oraz budową parkingu w systemie park&ride
- zakup 17 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych
- modernizacja przystanków
- wprowadzenie monitoringu na przystankach
- modernizacja pętli Motoarena
- modernizacji stacji prostownikowych
Wartość toruńskiej części projektu to ok. 272 mln zł, koszty kwalifikowane to ok. 222 mln zł. Wcześniej dofinasowanie miało wynieść ok. 131 mln zł (59%), a obecnie - po podwyższeniu - do 80%, czyli ok. 177 mln zł. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Funduszu Spójności za pośrednictwem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W ramach inwestycji powstała kładka dla pieszych w ul. Traugutta , która umożliwi pasażerom tramwajów wygodne i szybsze dojście do dworca PKP Toruń Miasto. Jest ona wysposażona w windy, którymi można wjechać z poziomu przystanku na poziom dworca, co jest ułatwieniem szczególnie dla osób starszych i niepełnosprawnych. Kładka jest zadaszona i wyposażona w bezpieczne barierki. Dodatkowym udogodnieniem dla przesiadających się są zamontowane tablice elektroniczne, które wyświetlają czas odjazdu pociągów. Oprócz nich na przystanku znajdują się standartowe tablice informacji pasażerskiej, wyświetlające aktualny czas odjazdu tramwajów.
- To ważny węzeł przesiadkowy nie tylko dla torunian, ale i dla tych, którzy odwiedzają nasze miasto. Tu bez problemu można przesiąść z komunikacji kolejowej na tramwajową i odwrotnie, jest duży parking, gdzie można zostawić samochód. Ale nie zapominajmy, że to tylko fragment potężnej przebudowy rozwiązań komunikacyjnych w mieście. Przed nami jeszcze budowa torowiska na JAR, kontynuacja budowy Trasy Mostowej wschodniej, a już za trzy dni oddajemy do użytku drugi etap Trasy Średnicowej Północnej. Wspólnie z koleją zamierzamy także w najbliższych latach pracować nad usprawnieniem transportu kolejowego – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
W okolicach dworca Torun Miasto powstały parkingi dla samochodów i rowerów park&ride (ponad 50 miejsc parkingowych i 8 parkingów dla autokarów oraz bike&ride). Przygotowano także miejsce pod montaż stacji roweru miejskiego.
Cała okolica Dworca Toruń Miasto zyskała nowy wygląd. Odnowiono pomnik dedykowany poległym kolejarzom, wybudowano małą fontannę, zagospodarowano zieleń. Praktycznie od podstaw została zbudowana ulica gen. Skrzyńskiego (przed wojną ul. Zygmuntowska), która połączyła pl. Pokoju Toruńskiego z pl. 18-stycznia. Wzdłuż ulicy zasadzono pas drzew, powstały parkingi, chodniki, ścieżka rowerowa, postój taxi i przystanek autobusowy. W ten sposób po przebudowie powstał trakt spacerowy łączący OM Chrobrego z Bulwarem Filadelfijskim.
Zadania zrealizowano w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City”.
- Wykonawca : Budimex Budownictwo Sp. z o. o.
- Wartość: 52 629 011,48 zł brutto
- Wartość kosztów kwalifikowanych: 42 595 814,22 zł
- Wartość dofinansowania (80%): 34076651,37 zł
- Termin realizacji: 28.11.2013-30.09.2015