Płyty pod łukami mostu

Płyty pod łukami mostu

Budowa nowego mostu w Toruniu idzie zgodnie z planem, grudniowy termin ukończenia przeprawy jest aktualny – zapewnia Strabag.

Na budowie nie ma wakacji. Pogoda sprzyja, więc ponad 300 osób i około 200 maszyn pracuje pełną parą. Roboty są realizowane po obu stronach Wisły. Najbardziej widowiskowe prace są obecnie prowadzone na moście, gdzie wykonawca podwiesza i montuje płyty pomostu. Elementy powstają w wytwórni w Płocku i drogą wodną są transportowane na plac budowy. Ze względu na ograniczoną szerokość śluzy na stopniu wodnym we Włocławku, dostarczane elementy mają 10 metrów długości. Na budowie są one scalane we fragmenty liczące 30 metrów długości. Montaż wymaga dużej precyzji, choćby z uwagi na szybki nurt rzeki i tonaż. Jeden taki scalony element waży ok. 220 ton.

Podwieszamy je przy użyciu lin i siłowników hydraulicznych. W sumie na całym obiekcie zostanie zamontowanych 19 płyt pomostów w tym 3 brzegowe i 16 nurtowych Do podwieszenia zostało nam 8 takich elementów - wyjaśnia Zbigniew Szubski, zastępca dyrektora kontraktu, kierownik robót z ramienia firmy Strabag. - Ten etap prac planujemy zakończyć w sierpniu. Wówczas będzie można przejść po płycie pomostu na drugi brzeg. Potem wykonamy całą mostową „galanterię”: izolację, krawężniki, gzymsy, bariery. Zostaną również zamontowane urządzenia dylatacyjne i ułożony asfalt lany - wylicza Szubski.

Trwają też roboty na estakadzie Żółkiewskiego. - Wykonaliśmy izolację i bariery. Przygotowujemy się do udostępnienia tego obiektu do ruchu, co pozwoli nam na realizację przebudowy układu drogowego na placu Daszyńskiego - mówi Andreas Adamiec, dyrektor techniczny Strabaga.

Tymczasem na placu Daszyńskiego trwają roboty drogowe i branżowe. Budowane są łącznice wjazdowe i zjazdowe na most i z mostu przy zakładach Pacific. Montowane jest oświetlenie i oznakowanie pionowe. Na ul. Wschodniej budowane są ekrany akustyczne, chodniki i zjazdy. Natomiast na Szosie Lubickiej, po stronie południowej, wykonywana jest konstrukcja jezdni. 

Roboty postępują również na lewobrzeżu. Na estakadzie lewobrzeżnej betonowane są kapy chodnikowe , wykonywana jest izolacja z żywicy poliuretanowej i antykorozja betonu. Na ulicach: Rudackiej, Rypińskiej, Otłoczyńskiej, Kmicica, Lipnowskiej, a także na trasie głównej przy dojazdach do obiektów inżynierskich trwają roboty wykończeniowe.