Nowe Horyzonty Tournée
Przegląd najciekawszych i nagradzanych filmów 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu.
Lucyfer reż. Gust Van den Berghe, Belgia 2014
Na potrzeby Lucyfera twórcy skonstruowali zbliżony do „rybiego oka” tondoskop. Dzięki niemu reżyser kadry zamyka w kole i komponuje jak obrazy, inspirowane m.in. malarstwem Hieronima Boscha. Fabuła nawiązuje do biblijnej opowieści o upadłym aniele, który podczas wędrówki z nieba do piekieł trafia na ziemię.
Epokowy projekt, reż. Carlos M. Quintela, Argentyna/ Kuba/ Szwajcaria/ Niemcy 2015
Akcja rozgrywa się w Juragui, podupadłym mieście zbudowanym przy pierwszej na Kubie elektrowni atomowej, niedokończonej wskutek upadku ZSRR. Trzy pokolenia: dziadek, ojciec i syn tkwią w ciasnym pracowniczym mieszkaniu bez nadziei na przyszłość, a ich frustracja zostaje zderzona z entuzjazmem dawnych propagandowych reportaży.
Tysiąc i jedna noc - cz. 1, 2 i 3, reż. Miguel Gomes, Portugalia/Francja/Niemcy/Szwajcaria 2015
Portugalia wydaje się istnieć nie tylko na krańcu kontynentu, ale wręcz na końcu świata. Jej nierzeczywisty charakter stał się jednym z tematów tryptyku Miguela Gomesa, który najnowszą historię ojczyzny nakłada na strukturę Baśni z tysiąca i jednej nocy. Skupia się na gospodarczym kryzysie lat 2013-2014 i przeplata dokumentalną historię bezrobotnych stoczniowców z Viana do Castelo z losami Szeherezady oraz galerią niezwykłych figur, m.in. afrykańskim szamanem, eksplodującym wielorybem i umierającą syreną. Tak się zaczyna monumentalna trylogia filmowa.
Widzę, widzę, reżyseria: Severin Fiala, Veronika Franz, Austria 2014
Dziesięcioletni bliźniacy, Lucas i Elias, spędzają wakacje w letnim domu. Ich matka wraca ze szpitala z twarzą owiniętą bandażami. Rozdrażniona, agresywna i obolała nie przypomina dawnej mamy, a chłopcy nabierają podejrzeń, że nie jest tą, za którą się podaje.
Pasolini, reż. Abel Ferrara, Francja/ Belgia/ Włochy 2014, 89'
Kontrowersyjny reżyser składa hołd jednemu z mistrzów włoskiego kina. Film jest rekonstrukcją ostatnich godzin życia twórcy Dekameronu. Bohatera poznajemy w momencie, gdy skończył realizację skandalizującego Salo, czyli 120 dni Sodomy. Pasolini poznaje młodego chłopaka, którego zabiera na plażę w Ostii. Feralna podróż kończy się tragiczną śmiercią reżysera.
Karnety: 50/70 zł, bilety: 12/14 zł