Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Wczesne wspomaganie rozwoju to szansa na prawidłowy rozwój Twojego Dziecka

Co to jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) to forma pomocy dzieciom niepełnosprawnym, dzieciom zagrożonym niepełnosprawnością oraz ich rodzinom. Termin "Dziecko niepełnosprawne" oznacza to dziecko, u którego lekarz stwierdził nieprawidłowy rozwój, wady wrodzone lub upośledzenie. Dziecko niepełnosprawne w oparciu o ustawę o rehabilitacji posiada orzeczenie o niepełnosprawności.

Formy jak i sposoby pomocy w ramach wczesnego wspomagania rozwoju reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 4 kwietnia 2005 roku (DZ. U. nr 68, poz. 587 z póżń. zm.). Na mocy tego rozporządzenia wszystkie dzieci niepełnosprawne i zagrożone niepełnosprawnością mają zapewnioną bezpłatną, kompleksową i specjalistyczną pomoc od chwili urodzenia lub od momentu wykrycia niepełnosprawności, aż do czasu podjęcia przez dziecko obowiązku szkolnego.

Narodziny dziecka są wielkim wydarzeniem zarówno dla oczekujących potomka rodziców jak i dla samego noworodka. W większości przypadków nadzieje i marzenia rodziców spełniają się wraz z narodzinami zdrowego dziecka.

Niestety nie wszystkie dzieci rozpoczynają życie tak samo… Wiele spośród nich dotykają wady rozwojowe i choroby. Diagnoza choroby lub stwierdzenie niepełnosprawności u dziecka są zaskoczeniem dla całej rodziny. Stawiają one rodzinę w nieoczekiwanej sytuacji życiowej. Bardzo często jest to ogromny wstrząs psychiczny, moment w którym zderza się w nich lęk, strach, rozżalenie, szok, poczucie winy i często rezygnacja. Nie każda rodzina potrafi samodzielnie przejść drogę od rozpaczy do radości, bardzo długo pozostaje w kryzysie emocjonalnym lub w pozornym przystosowaniu się.


Jak przystąpić do programu?
Podstawą do ubiegania się o przyjęcie dziecka na zajęcia WWRD jest opinia wydana przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną właściwą dla miejsca zamieszkania dziecka. Z wnioskiem o objęcie dziecka specjalistyczną pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wystąpić rodzic lub prawny opiekun.

Wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka powinien zawierać następujące dokumenty oraz informacje:

  1. Dane dziecka w postaci: imienia, nazwiska, daty i miejsca urodzenia, adresu miejsca zamieszkania.
  2. Imiona i nazwisko(a) rodziców (prawnych opiekunów), adres miejsca ich zamieszkania.
  3. Określenie przyczyny i celu, dla którego formułowany jest wniosek o uzyskanie orzeczenia.
  4. Zaświadczenie lekarskie ze stwierdzoną niepełnosprawnością i dokładną diagnozą.
  5. Orzeczenie o niepełnosprawności (jeśli dziecko posiada).
  6. Wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, lekarskich.
  7. Opinię o funkcjonowaniu dziecka z placówki (jeżeli dziecko uczęszcza).
  8. Podpis wnioskodawcy.

Komu przysługuje wielospecjalistyczna pomoc?
Poniżej prezentujemy wykaz najważniejszych jednostek chorobowych dających wskazania do udzielenia wczesnej, wielospecjalistycznej pomocy w ośrodkach wczesnej interwencji terapeutycznej.

I. Wybrane problemy, stany, urazy, rozpoczynające się już w okresie okołoporodowym (obciążenia okołoporodowe):

  • Stan płodu i noworodka spowodowany czynnikami matczynymi, powikłaniami ciąży 
  • Stan płodu i noworodka spowodowany innymi powikłaniami związanymi z akcją porodową i porodem 
  • Opóźniony wzrost płodu oraz niedożywienie płodu
  • Zaburzenia związane z krótkim czasem trwania ciąży oraz niską masą urodzeniową dziecka. 
  • Rozerwanie struktur śródczaszkowych, krwotok spowodowany urazem porodowym 
  • Urazy porodowe ośrodkowego, obwodowego układu nerwowego 
  • Niedotlenienie wewnątrzmaciczne
  • Zaburzenia oddychania noworodka
  • Zamartwica urodzeniowa
  • Zaburzenia krwotoczne i hematologiczne u płodu i noworodka 
  • Zaburzenia mózgowe noworodka

II. Wrodzone wady rozwojowe, zniekształcenia:

  • Przepuklina mózgowa 
  • Małogłowie
  • Wodogłowie wrodzone
  • Rozszczep kręgosłupa 
  • Wrodzone wady rozwojowe układu nerwowego 

III. Wrodzone wady rozwojowe, zniekształcenia układu mięśniowo-szkieletowego:

  • Rozszczep wargi i podniebienia 
  • Wrodzone zniekształcenie mięśniowo-kostne w zakresie czaszki, twarzy, kręgosłupa, klatki piersiowej 
  • Palce dodatkowe, zrost palców, zniekształcenia zmniejszające kończyny

IV. Aberracje chromosomowe:

  • Zespół Downa 
  • Zespół Edwardsa 
  • Zespół Patau 
  • Zespół Turnera 
  • Trisomie, częściowe trisomie autosomów
  • Monosomie i delacje autosomów
  • Inne aberacje chromosomów

V. Choroby układu nerwowego:

  • Następstwa chorób zapalnych ośrodkowego układu nerwowego
  • Zanik mięśni pochodzenia rdzeniowego i zespoły pokrewne 
  • Zaburzenia poza piramidowe i zaburzenia czynności ruchowych
  • Zaburzenia okresowe i napadowe m.in. padaczka, stan padaczkowy 
  • Choroby połączeń nerwowo-mięśniowych oraz mięśni
  • Porażenia mózgowe i inne zespoły porażeniowe: dziecięce porażenie mózgowe, porażenie połowicze, porażenie kończyn dolnych i porażenie czterokończynowe, inne zespoły porażenne
  • Inne zaburzenia układu nerwowego: wodogłowie, encefalopatia toksyczna, inne zaburzenia mózgu, inne zaburzenia układu nerwowego gdzie indziej niesklasyfikowane

VI. Zaburzenia psychiczne oraz zaburzenia zachowania

  • Upośledzenie umysłowe lekkie, umiarkowane, głębokie, nieokreślone, 
  • Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka 
  • Zaburzenia artykulacji (dyslalie)
  • Zaburzenia ekspresji mowy
  • Zaburzenia rozumienia mowy i wrodzone zaburzenia percepcji słuchowej, dysfazja, afazja, głuchota słów
  • Zaburzenia mowy 
  • Specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych 
  • Autyzm dziecięcy 
  • Autyzm atypowy 
  • Zespół Retta 
  • Zaburzenia zachowania 
  • Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się w okresie dzieciństwa 
  • Zaburzenia funkcjonowania społecznego zaczynające się w okresie dzieciństwa 
  • Mutyzm wybiórczy 
  • Tiki, zespół tików głosowych i ruchowych (zespół de la Tourette'a)
  • Stereotypie ruchowe 
  • Opóźnienie rozwoju psychoruchowego 

VII. CHOROBY OKA, UPOŚLEDZENIE WIDZENIA I ŚLEPOTA:

  • Upośledzenie widzenia
  • Nieokreślone zaburzenie widzenia 
  • Ślepota i upośledzenie wzroku
  • Ślepota uboczna
  • Nieokreślona utrata wzroku 

VIII. CHOROBY UCHA

  • Głuchota przewodzeniowa i czuciowo-nerwowa (odbiorcza)
  • Głuchota przewodzeniowa, obustronna 
  • Głuchota przewodzeniowa nieokreślona 
  • Głuchota czuciowo-nerowa, obustronna
  • Głuchota czuciowo-nerowa, nieokreślona 
  • Ubytek słuchu 
  • Inne zaburzenia percepcji słuchowej

KONTAKT Z REALIZATOREM PROGRAMU:
Zespół Szkół nr 6 w Toruniu
ul. Dziewulskiego 41c, 87-100 Toruń
www.zs6torun.com
tel. 56 650 80 30, 56 650 80 17


Do pobrania: